Nacházíte se: Úvodní stránka > Předškolní věk > Spokojený prvňáček – co dělat pro to, aby se dítě do první třídy těšilo
Sponzorované odkazy:
Je po zápisech do prvních tříd a předškoláčky čeká zásadní změna v jejich životě. Co by měli rodiče dělat v těch posledních měsících, které zbývají do 1. září, pro to, aby se děti do školy těšily, aby se jim tam líbilo a chodily tam rády? Rodiče by především měli vytvořit dítěti klidné a stabilní rodinné zázemí a jeho přirozený rozvoj podporovat přiměřeným množstvím aktivit. Důležité je předčítání z knížek, které dětem rozvíjí slovní zásobu, čtenářský zájem a schopnost soustředění. Užitečné je učit děti takovým dovednostem, které jim usnadní pobyt nejen ve škole, ale v každém kolektivu. Ale nejdůležitější je společně strávený čas. V tomto věku je nutné s dítětem sdílet jeho život po všech stránkách.
Další práce na rozvoji znalostí a dovedností úměrných předškolnímu věku dítěti jistě prospěje. Škola musí na začátku tyto vstupní znalosti sjednotit a dále na ně navázat. Děti, kterým rodiče hodně čtou, vyprávějí jim a často si s nimi povídají, mají bohatou slovní zásobou a rozvinuté vyjadřování. A také lepší motivaci naučit se číst. Ve škole se dokážou lépe soustředit a více si pamatují. Děti, které umí dobře kreslit a osvojily si již ve školce správné držení tužky a uvolnění ruky, se obvykle snáze učí psát. Není nutné dítě nějak systematicky učit, mnohem důležitější je hravou formou podporovat jejich zvídavost a snahu. Celá řada dalších dovedností také rozhoduje o tom, jak úspěšně proběhne vstup dítěte do školního prostředí. Například to, jak se dítě dokáže o sebe postarat, obléci se, zavázat si boty, obsloužit se v jídelně, samostatně se rozhodovat. Usnadnit mu to můžeme například výběrem vhodného oblečení a bot bez složitého zapínání, ale také tím, že mu ponecháme prostor pro samostatné rozhodování v různých situacích.
Naše společnost klade na rodiče stále větší nároky co se týče péče o děti, vzdělávání a výchovy. Rodiče se snaží vybrat dětem co nejprestižnější kroužky a zaplnit jejich veškerý volný čas „užitečnými“ aktivitami. Nechat dítě se občas nudit však může být velmi prospěšné. Pečlivě organizovaný volný čas nedává dětem prostor a klid na spontánní hru. Každé dítě je přirozeně zvídavé, dokud se nenaučí jiným způsobům chování. Často však vlivem výchovy a příkazů dospělých „neber to, nesahej na to, nelez tam“ ztrácí motivaci poznávat nové věci. Také dostatek pohybu je důležitý nejen kvůli obratnosti, ale právě nedostatek pohybové aktivity nepříznivě ovlivňuje vývoj řeči, schopnost učit se psát apod. Každé dítě je však jiné a pro rodiče je velmi složité najít rovnováhu, kdy je lepší nechat dítě růst podle jeho tempa, nebo jej vést, řídit, směrovat a předkládat mu neustále nové podněty a informace. Na pultech knihkupectví najdeme spoustu pracovních listů k procvičování předškoláků. Kam ale vede dnešní přemíra informací, které se dětem dostává? Je neustálá stimulace zárukou rozvoje dětí? Nemají naopak chuť vypnout a nevnímat nové a nové požadavky? Je na rodičích, aby citlivě odhadli z chování svého dítěte, zda touží poznávat nové věci a nebo potřebuje klid a pohodu pro rozvoj fantazie při spontánní hře.
Není nutné se po zápisu vrhnout do učení písmenek, čtení a sčítání do deseti, ani se učení úplně vyhnout. Dítěti lze například ukazovat číslo vašeho domu, písmena ve jméně, adrese apod., čímž podpoříte jeho vlastní zájem a chuť objevovat nové. Určitě ho ale do ničeho nenuťte.
Sponzorované odkazy:
Maminko.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.