Nacházíte se: Úvodní stránka > Školní věk > Myslíte si, že LEGU už dávno odzvonilo? Tak to se pletete
60 let. Tak dlouho už celý svět obletuje fenomén kostiček vzájemně zapadajících do sebe, které se příznačně jmenují LEGO. Leckoho by možná napadlo, že v dnešní digitální době už nemají jedinou šanci. A před 10 lety to tak vypadalo. LEGO každý den ztrácelo miliony korun a potácelo se nad smrtící propastí. Ale vydrželo. Našlo cestu zpět na výsluní a získalo si srdce milionů dětí z celého světa. Navzdory všem výdobytkům moderní doby – počítačům, notebookům nebo tabletům.
Pro LEGO je krize vůbec příznačné slovo. Ono se totiž v krizi i zrodilo. Roku 1932, kdy celý svět sužovala velká hospodářská deprese a navíc stál na prahu 2. světové války, se v malinkém dánském městečku Billund chudý truhlář Ole Kirk Christiansen rozhodl vyrábět dřevěné hračky. Svému podniku dal jméno LEGO. Odvodil ho z dánských slov „leg godt“, což znamená „dobře si hraj“. A světe div se, hračky šly na odbyt. Po 2. sv. válce pak LEGO přešlo na plast a od roku 1954 vyrábí kostičky v podobě, v jaké je známe dodnes.
LEGO se velmi rychle stalo populární a v mnohých anketách bylo vyhodnoceno jako nejdůležitější hračka 20. století. Milovali ho všichni – děti i dospělí. Na rozdíl od jiných manuálních činností nevyžadovalo tak vysokou míru zručnosti, ale zároveň rozvíjelo motoriku, tvořivost a fantazii malých dětí. Jednoduše dokonalé. Přesto všechno ale LEGO muselo přežít několik krizí. Tu zřejmě největší v roce 2004 – paradoxně přesně 50 let od zrození kostiček. Každý den ztrácelo téměř milion dolarů a nemělo plán, jak z toho ven. Vůbec žádný.
V té době to vypadalo, že LEGO definitivně skončí. Prodávalo své zábavní parky, přestalo vyvíjet nové kostičky, propouštělo zaměstnance. Až o dva roky později došlo ke zlomu. Díky geniálnímu tahu – videohře Lego Star Wars. Propojení silné značky s oblíbeným filmovým hitem fungovalo dokonale. Jenom za první týden se prodalo přes milion kopií hry a v souvislosti s tím okamžitě stoupla poptávka po stavebnicích s tématikou Hvězdných válek. A LEGO bylo zachráněno.
LEGO si ze svého úspěchu s videohrou vzalo příklad a inspiruje se jím dodnes. Prakticky ke každému filmovému trháku totiž vydává sérii kostiček. Namátkou třeba Pán prstenů, Hobit nebo Auta. A na začátku roku 2014 dokonce natočilo svůj vlastní film – The Lego Movie, který kostičky LEGA opět dostal do popředí zájmu. Díky tomu má LEGO i po 60 letech, navzdory ostré konkurenci digitálních technologií, stále co nabídnout.
Maminko.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.