Nacházíte se: Úvodní stránka > Školní věk > Co motivuje školáka víc – známka nebo hodnocení?
Sponzorované odkazy:
Blíží se doba vysvědčení. Některé děti vám přinesou samé jedničky, jiné sem tam dvojky a najdou se i tací, kteří budou mít na vysvědčení i horší známky. Existují ovšem i děti, které žádné známky na konci roku nedostanou, místo toho mají totiž slovní hodnocení.
Každý učitel, rodič a samozřejmě i žák, by měl pochopit smysl slovního hodnocení. Takové slovní vyjádření dokáže děti dále motivovat, poukáže na schopnosti studenta a pouze decentně a jemně naznačí, v čem by bylo dobré naopak přidat a více se učivu věnovat. Rodiče tak mnohem lépe porozumějí, v čem je jejich dítě pozadu, v čem naopak vyniká a kde je ten správný talent. K napsání slovního hodnocení by se měl učitel opravdu zamyslet a popravdě se vyjádřit k čemu je dítě talentované a naopak, kde má slabé stránky.
Učitel by měl pochopit smysl slovního hodnocení, aby se nestalo, že žáka pouze odradí od dalšího studia. Pokud bude na hodnocení uvedena pouze kritika, je jasné, že dítě není motivováno a vše vidí do budoucna černě bez nějaké změny k lepšímu. Sdělení o dítěti by mělo obsahovat nejen komplexní hodnocení, ale také práci žáka u jednotlivých předmětů.
Smysl slovního hodnocení spočívá v tom, že se hned od počátku
uchrání dítě ze strachu ze školy a špatných známek. Každému studentovi
je tak dána naděje na lepší budoucnost a úspěch. I u toho nejslabšího
žáka by měl učitel najít něco, za co je možné ho pochválit.
Tradice známek je u nás příliš vžita a rodiče mnohdy s tímto
hodnocením nesouhlasí. Dělají dobře?
Školní známka je nejčastější forma hodnocení na našich školách.
Poslední dobou je mnoha lidmi zatracována, ale i chválena. Když váš malý
žáček bude mít z českého jazyka na vysvědčení trojku, víte vůbec,
kde jsou jeho nedostatky, co by měl zlepšit nebo naopak, v čem je výborný?
To se u známek bohužel nedá vyčíst.
Školní známka je jednoduchým prostředkem komunikace a sama o sobě jako
jedna z forem hodnocení nerozhoduje o kvalitě hodnocení ani o svém
konečném působení na žáka. Známka by se měla brát pouze jako signál
pro rodiče, zda učení ve škole probíhá dle očekávání či nikoliv.
Motivační funkce známek je velice nízká, téměř nulová. V případě
špatné známky nevede žáka k žádné motivaci, na naopak, spíše
vytváří negativní a nezdravou atmosféru ve školním prostředí.
Někteří učitelé se rozhodují pro kombinaci průběžného slovního hodnocení a závěrečné klasifikace. Výhodou průběžného slovního hodnocení je nestresování žáka v neúspěchu a dostatek času na učení.
Sponzorované odkazy:
Maminko.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.